• Tydliggörande pedagogiki anpassad skola och LSS

    Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS -För unga med intellektuell funktionsnedsättning

    365.00 kr inklusive moms

    Nu är den äntligen här!

    ”Boken sammanfattar den komplexa värld som varje elev inom anpassad skola möter, och som jag i mitt praktiska arbete som specialpedagog kan relatera till. Det är en bok som skolans olika professioner bör läsa och samarbeta utifrån, för att ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina unika förutsättningar.”
    Diana Storvik, specialpedagog, Frejagymnasiet i Mölndal, författare, föreläsare och bloggare

    ”Att se och förstå helheten är det viktigaste för ett lyckat samspel med en annan människa. Den här boken skapar möjlighet att se sammanhang vilket gör att val av metoder och redskap kan individanpassas för bästa möjliga kommunikation. Jag tycker så mycket om den här boken som på ett lättillgängligt sätt ger både helhetsperspektiv och en detaljerad didaktik, den ger förutsättningar för ett livslångt lärande för alla!”
    Maria Krafft Helgesson, inspiratör, utbildare och författare, Mariposa Kompetenscenter

  • Bok om hemmasittare

    Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro

    283.00 kr inklusive moms

    Problematisk skolfrånvaro och hemmasittare är ett växande problem i våra skolor. Att försöka förstå och komma tillrätta med fenomenet är en angelägen uppgift för alla som befinner sig i närheten av barn och unga. Den här boken presenterar hur man kan förstå problematisk skolfrånvaro utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt. Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro utgår från att det är förhållningssättet och miljön runt eleverna som behöver förändras för att främja skolnärvaro. I boken ges alternativa förklaringsmodeller till vad som kan ligga bakom problematisk skolfrånvaro. Därefter presenteras hur man praktiskt kan arbeta lågaffektivt och förebyggande med kartläggningar och handlingsplaner. I bokens avslutande del ges många konkreta verktyg och tips på hur man i skolan kan arbeta för att göra skolan tillgänglig – för alla. Boken riktar sig till alla som arbetar inom skolan. Den riktar sig även till vårdnadshavare som vill lära sig mer om problematisk skolfrånvaro. Boken lämpar sig väl för lärar- och psykologutbildningen. Den är även användbar på utbildningar för specialpedagoger och rektorer.

  • Placerade barn och unga

    När samhället är förälder – stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn

    284.00 kr inklusive moms

    Pedagogiska stödinsatser som bygger på en förståelse för sårbarhet kan sänka stressen hos placerade barn och tonåringar. Ett ökat välmående hos de unga leder till färre konflikter och möjliggör en positiv utveckling. I boken presenteras praktiska pedagogiska metoder som kan användas av exempelvis personal vid SiS-hem och HVB-hem samt av familjehemsföräldrar. När samhället är förälder innehåller också beskrivningar av diagnoser och tillstånd som är vanliga hos ungdomarna, såsom autism, adhd och trauma. Författarna tar också upp flickors sårbarhet. De pedagogiska metoder som presenteras utgår från de placerade barnens perspektiv och går därför helt i linje med barnkonventionen. Författarna tar upp exempel på verkliga situationer och ger förslag på lösningar. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor. Boken riktar sig till socionomer, behandlingsassistenter, stödpedagoger och andra som arbetar med eller fattar beslut om placerade barn och ungdomar. Den passar också som kurslitteratur på utbildningar till och inom dessa yrken.

  • Fritidshem litteratur

    Specialpedagogik för fritids – en grundbok

    225.00 kr inklusive moms

    Fritids är en viktig verksamhet som ibland finns i skuggan av skolans verksamhet. I denna bok lyfts fritidshem fram och får den uppmärksamhet de förtjänar och behöver. Bokens fokus är att göra fritidshemmet till en trygg och utvecklande plats för elever med särskilda behov. När detta görs på det sätt som författaren ger exempel på i boken blir fritidshemmet en miljö som gynnar alla elever. Denna grundbok är lättillgänglig och tydlig. Den innehåller grundläggande kunskap om vissa elevers svårigheter och olika diagnoser och hur fritidsverksamheten kan anpassas för dessa elever. Det är en bok som genomsyras av respekt för och förståelse för olikheter. Syftet med boken är att alla som arbetar på och med fritidshem ska bli tryggare i sitt sätt att möta, bemöta och undervisa alla elever. Den förklarar olika begrepp och ger exempel på många konkreta lösningar. Specialpedagogik för fritids vänder sig till alla som arbetar eller utbildar sig för att arbeta på eller med fritidshem. Det kan vara lärare för fritidshem, elevassistenter, rektorer, specialpedagoger och andra personalgrupper inom elevhälsan. Bokens innehåll riktar sig till fritids- och korttidsverksamhet på grundskola, grundsärskola och gymnasiesärskola. Den används också som fortbildning på fritidsgårdar och kulturskolor.

  • Gymnasielärare litteratur

    Autism och adhd i gymnasiet – tydliggörande pedagogik

    310.00 kr inklusive moms

    Alla förväntas gå gymnasiet, men en stor grupp misslyckas med att ta sin examen. För många beror det på svårigheter i planeringen för att nå långsiktiga mål eller bristande koncentrationsförmåga. Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Den praktiska handboken Autism och ADHD i gymnasiet – tydliggörande pedagogik vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.

  • Litteratur vuxenutbildning

    Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning – ett specialpedagogiskt perspektiv

    318.00 kr inklusive moms

    I

    en grupp vuxenstuderande kan det finnas personer med annat modersmål än svenska, med språkliga sårbarheter eller med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism eller adhd. Handboken Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning ger en bild av hur de kan uppleva sin studievardag och visar hur lärmiljön och undervisningen kan anpassas för att göra fler situationer och uppgifter begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla, med eller utan diagnos.

    Tydliggörande pedagogik kan handla om att ge tydliga svar på viktiga frågor, som vad eleverna ska göra, hur, när och med vem. Det kan också handla om att intryckssanera klassrum och andra miljöer, visualisera viktiga begrepp, strukturera lektioner på ett tydligt sätt och erbjuda rätt hjälpmedel. Många av de metoder som presenteras i boken Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning är lätta att komma igång med och fungerar på generell nivå, med en enskild grupp eller med alla studerande på en skola. Andra kan ta mer tid att implementera men ge stor utdelning på sikt och göra betydande skillnad i de studerandes liv.

    Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning är en praktisk handbok som vänder sig till lärare, skolledare/rektorer, specialpedagoger, studie- och yrkesvägledare och alla andra som är verksamma inom sfi, folkhögskola, yrkeshögskola och andra former av vuxenutbildning.